کد خبر: ۸۷۷۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
پس از حمله موشکی و پهپادی به سه کشتی تجاری در تنگه باب المندب

طرح آمریکا برای گسیل گروه ضربت به دریای سرخ| سالیوان: مسئول نهایی حمله به کشتی‌ها ایران است

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا ممکن است یک گروه ضربت دریایی را مامور کند تا کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ همراهی کنند.
طرح آمریکا برای گسیل گروه ضربت به دریای سرخ| سالیوان: مسئول نهایی حمله به کشتی‌ها ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

این خبر تنها یک روز پس از حمله موشکی و پهپادی به سه کشتی تجاری در تنگه باب المندب منتشر می‌شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که واشنگتن فعالانه در حال رایزنی با متحدان خود در این باره است هرچند هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. 

وی افزود که گسیل گروه ضربت دریایی به دریای سرخ پاسخی «طبیعی» به حملات اخیر محسوب می‌شود. 

جیک سالیوان ماموریت دادن به گروه ضربت دریایی برای محافظت از رفت و آمد کشتی‌های تجاری را مسبوق به سابقه دانست. وی در همین راستا به تامین امنیت کشتی‌های تجاری در نزدیکی ساحل سومالی اشاره کرد. 

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین در ادعایی ایران را به عنوان حامی مالی نیرو‌های حوثی مسئول نهایی حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ دانست. 

وی مدعی شد: «سلاح‌ها را ایران تامین می‌کند. [..]ما باور داریم که ایران طرف نهایی مسئول در این ماجرا است.»

در حالی که مقامات ایران بارها این ادعاها را رد کرده اند، او ضمن رد ارتباط کشتی‌های هدف گرفته شده توسط نیرو‌های حوثی با اسرائیل تاکید کرد که این امر نشان‌دهنده «بی‌پروایی» جنگجویان مورد حمایت ایران است. 

حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، یکی از اصلی‌ترین مسیر‌های رفت و آمد دریایی جهان را هدف گرفته است. بنا به داده‌های دولت آمریکا روزانه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از دریای سرخ راهی بازار‌های جهانی می‌شود.

مقصد بسیاری از کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور می‌کنند اروپا، ایالت متحده و چین است. با این حال اهمیت رفت و آمد دریایی در دریای سرخ تنها به بخش انرژی محدود نمی‌شود چراکه هر سال میلیون‌ها تن محصول کشاورزی و دیگر کالا‌ها نیز از این مسیر روانه بازار‌های جهانی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین